Živnostenský list krok za krokem: Jak začít podnikat bez stresu
- Podmínky pro získání živnostenského listu
- Výběr druhu živnosti a oboru podnikání
- Příprava potřebných dokumentů a dokladů
- Vyplnění jednotného registračního formuláře
- Návštěva živnostenského úřadu a podání žádosti
- Zaplacení správního poplatku
- Registrace na finančním úřadě
- Přihlášení k sociálnímu a zdravotnímu pojištění
- Založení podnikatelského účtu v bance
- Evidenční povinnosti začínajícího podnikatele
Podmínky pro získání živnostenského listu
Chcete začít podnikat a nevíte, jak na to? Získání živnostenského listu není žádná věda, i když to na první pohled může vypadat složitě. Pojďme si projít celý proces tak, jak skutečně probíhá.
Než se do toho pustíte, musíte splňovat pár základních věcí. Je vám už 18 a máte čistý trestní rejstřík? Skvěle, to je základ. Taky se podívejte, jestli nemáte nějaké resty vůči státu - třeba nezaplacené sociální nebo zdravotní pojištění. To by vám mohlo zkomplikovat cestu.
Nejdřív si rozmyslete, co vlastně chcete dělat. Chcete péct dorty? Nebo třeba opravovat auta? U některých činností budete potřebovat papír o vzdělání nebo praxi. Třeba jako kadeřnice potřebujete výučák, ale když chcete prodávat na e-shopu, stačí vám jen ty základní podmínky.
Kde budete podnikat? To je další důležitá věc. Možná máte vlastní prostory, nebo si je pronajmete. Pokud chcete podnikat z domova, koukněte do nájemní smlouvy, jestli vám to pronajímatel dovoluje. Nechcete přece později řešit zbytečné problémy.
Teď přichází ta praktická část. Zajdete na živnostenský úřad s občankou v kapse a tisícovkou na poplatek. Vyplníte jednotný registrační formulář - není to nic hrozného, úředníci vám rádi poradí. Tímhle jedním papírem se přihlásíte rovnou i na finanční úřad, správu sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovnu.
Po získání živnosťáku ale práce nekončí. Musíte si hlídat účetnictví, platit včas všechny povinné platby a sledovat změny v zákonech. Když se přestěhujete nebo změníte nějaké údaje, nezapomeňte to do 15 dnů nahlásit. Pokuty za zapomínání nejsou malé a nikdo je nechce platit.
Pamatujte, že podnikání je běh na dlouhou trať. Dneska už naštěstí spoustu věcí vyřídíte i online z pohodlí domova. A když si s něčím nebudete vědět rady? Na úřadech jsou většinou ochotní poradit - vždyť i oni chtějí, aby všechno běželo jak má.
Výběr druhu živnosti a oboru podnikání
Založit si živnost není jen tak - je to krok, který může změnit celý váš život. Základní rozdělení živností je jednoduché: ohlašovací a koncesované. Ale co to vlastně v praxi znamená?
Představte si, že chcete otevřít kadeřnictví. Tohle je typická řemeslná živnost, kde potřebujete výuční list nebo praxi v oboru. Nemáte potřebné papíry? Nevadí - můžete najít někoho, kdo je má, a udělat z něj odpovědného zástupce. Podobně je to třeba u truhlářů nebo řezníků.
Nejsnazší cestu představuje volná živnost. Tady nepotřebujete žádné speciální vzdělání - stačí vám čistý trestní rejstřík a plnoletost. Můžete prodávat v e-shopu, poskytovat ubytování nebo třeba fotit svatby. A víte, co je super? Za stejný poplatek si můžete rovnou zaškrtnout všech 80 oborů činností.
Chcete být masér nebo provozovat autoškolu? To už je vázaná živnost a bez příslušného vzdělání nebo kurzu to nepůjde. A pak jsou tu ty nejpřísnější - koncesované živnosti. Bez povolení státu si taxislužbu nebo pohřební ústav neotevřete.
Než se do toho pustíte, pořádně si to promyslete. Kolik máte našetřeno? Zvládnete konkurovat zavedeným firmám? Radši si zajděte na živnostenský úřad a všechno proberte s úředníky - jsou tam od toho, aby vám poradili.
Pamatujte: Dobře zvolený obor podnikání je jako pevný základ domu. Když ho postavíte správně, můžete na něm později stavět dál. Proto si dejte na výběru záležet - ušetříte si tím spoustu starostí do budoucna.
Příprava potřebných dokumentů a dokladů
Chystáte se na vlastní podnikání? Než se vydáte na živnostenský úřad, připravte si všechny potřebné papíry. Ušetříte si tím spoustu běhání a stresu.
Parametr | Živnost volná | Živnost vázaná |
---|---|---|
Správní poplatek | 1000 Kč | 1000 Kč |
Doba vyřízení | 1-5 pracovních dnů | 5-30 pracovních dnů |
Požadované vzdělání | Není požadováno | Odborná kvalifikace |
Trestní bezúhonnost | Požadována | Požadována |
Věkový limit | 18 let | 18 let |
Základ je jasný - občanka nebo pas. Bez toho ani ránu. Jestli jste ze zahraničí, budete potřebovat povolení k pobytu. Je to logické, úřad musí vědět, s kým má tu čest.
Výpis z rejstříku trestů už naštěstí není nutné nosit s sebou - úředníci si ho můžou prokliknout v počítači. Ale co kdyby zrovna vypadl systém? Radši ho mějte v záloze. Mimochodem, trávili jste poslední tři roky někde v cizině? Pak si nezapomeňte obstarat výpis i odtamtud.
Máte v plánu řemeslnou živnost? Bez papíru o vzdělání nebo praxi to nepůjde. Výuční list, maturita nebo vysokoškolský diplom - všechno musí mít úřední razítko. A když jsou dokumenty v cizí řeči, bez překladu se neobejdete.
Chcete mít krámek nebo dílnu? Připravte si nájemní smlouvu nebo doklad o vlastnictví. U některých živností budete potřebovat také potvrzení od hygieny nebo hasičů - to už záleží na tom, co přesně chcete dělat.

Dluhy státu jsou při zakládání živnosti velký problém. Nezaplacené daně nebo pojištění vám můžou zavařit. I když si to úřad ověří sám, potvrzení o bezdlužnosti se můžou hodit.
Když za vás bude živnost zastřešovat někdo jiný jako odpovědný zástupce, musíte mít jeho oficiální souhlas s razítkem. A samozřejmě musí splňovat stejné podmínky jako vy - čistý rejstřík a potřebnou kvalifikaci.
Nakonec si stáhněte jednotný registrační formulář. Je to takový univerzální papír - najednou se přihlásíte k živnosti, daním i pojištění. Jen pozor na vyplňování - překlepům se radši vyhněte, ať nemusíte všechno absolvovat znovu.
Vyplnění jednotného registračního formuláře
Chcete začít podnikat a nevíte, jak na to? Jednotný registrační formulář je vaše vstupenka do světa podnikání. Díky němu vyřídíte všechno potřebné na jednom místě - živnostenský list, daně, sociálku i zdravotní pojištění.
Nejdřív vás čeká vyplnění osobních údajů. Jasně, zní to jednoduše - jméno, příjmení, rodné číslo... Ale pozor! Nezapomeňte na funkční telefon a email. Věřte mi, úředníci vás budou potřebovat kontaktovat a nefunkční číslo vám jen přidělá starosti.
Co budete vlastně dělat? To je další důležitá otázka. Musíte přesně popsat, čemu se chcete věnovat. Máte v hlavě spoustu nápadů, ale nejste si jistí, pod jakou živnost to spadá? Zastavte se na úřadě, rádi vám poradí.
I když pracujete z domova, potřebujete mít někde základnu. Klidně to může být váš obývák - stačí uvést adresu. Pokud plánujete mít kamenný obchod nebo více poboček, napište všechny adresy.
Kdy chcete začít? Můžete startovat hned, nebo si datum naplánovat dopředu. U volné živnosti můžete prakticky začít podnikat ještě ten den, kdy všechno správně vyplníte a zaplatíte poplatek.
Peníze, peníze, peníze... Určitě budete potřebovat bankovní účet. A nezapomeňte promyslet, jak povedete účetnictví. Plánujete být plátcem DPH? Budete mít auto pro podnikání? Chcete zaměstnávat lidi? Všechno to můžete vyřídit rovnou.
Důležité rozhodnutí přichází u pojištění. Máte stálou práci nebo studujete? Jste na rodičovské? Můžete zvolit vedlejší činnost a ušetřit na zálohách.
Než formulář odevzdáte, všechno si pořádně překontrolujte. Připravte si potřebné dokumenty - třeba výpis z rejstříku trestů. A pamatujte, že pečlivost se vyplatí - čím lépe formulář vyplníte, tím rychleji začnete podnikat.
Návštěva živnostenského úřadu a podání žádosti
Tak už se konečně chystáte na živnosťák? Pojďme si projít, co všechno budete potřebovat, ať tam neběháte zbytečně dvakrát.
Základem je mít s sebou občanku, čerstvý výpis z rejstříku trestů a tisícovku na správní poplatek. Víte, kolikrát jsem viděl zklamané tváře lidí, kteří zapomněli na výpis nebo neměli dost peněz? To pak musíte celou cestu absolvovat znovu.
Na úřadě vás čeká vyplňování pověstného Jednotného registračního formuláře. Zní to děsivě, ale nebojte - úředníci už jsou zvyklí a většinou rádi poradí. Přes tento formulář můžete rovnou vyřídit i registraci k daním a pojištění, což vám ušetří spoustu dalšího běhání.
Dobře si rozmyslete, jaké živnosti si chcete zaregistrovat. Znám případy, kdy si někdo ve spěchu zaregistroval jen část činností a za měsíc musel přijít znovu - a znovu zaplatit. U běžných volných živností nepotřebujete žádné speciální vzdělání, ale třeba když chcete dělat masáže nebo účetnictví, budete muset doložit patřičné papíry.
Do pěti pracovních dnů byste měli mít výpis z živnostenského rejstříku v ruce. To je váš zlatý ticket do světa podnikání - najdete tam svoje nové IČO a všechny důležité údaje. Ale pozor, ještě není vyhráno! Nezapomeňte se do měsíce přihlásit na finančák, pokud jste to neudělali přes jednotný formulář.
Celá návštěva zabere tak hodinku vašeho času. Nejlepší je zavolat si předem a zjistit, kdy mají nejmenší fronty. Některé úřady už jsou dokonce tak moderní, že si můžete zamluvit čas online - to je pak naprostá pohoda!
Založení živnosti je jako stavba domu - potřebujete pevné základy, plán a trpělivost. Každý krok musí být promyšlený, protože jedno špatné rozhodnutí může ovlivnit celou vaši budoucnost v podnikání.
Kristýna Horáková
Zaplacení správního poplatku
Tak jdeme na to - založení živnosti a poplatky s tím spojené. Základní poplatek při vstupu do podnikání je 1000 Kč, což není zrovna málo, ale nebojte - nemusíte hned sahat hluboko do kapsy za každou živnost zvlášť. I když si najednou zařídíte třeba prodej na e-shopu, účetnictví a fotografování, zaplatíte jen jednou.
Nejjednodušší je vytáhnout peněženku přímo na úřadě - prostě zaplatíte na místě a máte to z krku. Kdo nerad nosí hotovost, může většinou použít kartu. A pro internetové duše? Jasně, dá se to poslat i převodem, jen si musíte ohlídat správné číslo účtu a variabilní symbol.
Víte, co je naprostý základ? Schovat si doklad o zaplacení. Nikdy nevíte, kdy se bude hodit - třeba když budete později něco řešit s úřady. A jestli jste spíš online typ, Czech POINT nabízí možnost zaplatit přes internet.

Myslíte si, že je to všechno? Kdepak! Časem možná budete chtít rozšířit svoje podnikání - v tom případě si připravte 500 Kč za každou další živnost. A když budete měnit údaje v rejstříku? To vás vyjde na stovku za každou změnu.
Co když si to rozmyslíte? Dobrá zpráva je, že pokud vezmete žádost zpět včas, vrátí vám polovinu poplatku. Ale pozor - když vám žádost zamítnou kvůli nesplnění podmínek, nedostanete zpět ani korunu. Proto radši dvakrát měř a jednou řež - překontrolujte si všechny požadavky, ať zbytečně nepřicházíte o peníze.
A ještě jedna praktická rada na závěr - při placení převodem si nechte časovou rezervu. Úřad začne konat, až když uvidí peníze na účtu, takže čím dřív zaplatíte, tím dřív můžete začít podnikat.
Registrace na finančním úřadě
Tak jste se konečně rozhodli začít podnikat? Skvělé! Pojďme si projít, co vás čeká na finančáku, a to bez zbytečných oficialit.
Do 30 dnů od startu vašeho podnikání se musíte přihlásit na finančním úřadě. Není to nic složitého - zajdete na úřad v místě vašeho bydliště, nebo to můžete vyřídit z pohodlí domova přes datovku či poslat poštou.
Vyplníte jednoduchý formulář - buď pro fyzickou, nebo právnickou osobu. Kromě základních údajů se rovnou přihlásíte k daním, hlavně k té z příjmů. Přemýšlíte o DPH? Nemusíte hned, ale může se vám to hodit, zvlášť když spolupracujete s plátci DPH.
Nezapomeňte přibalit kopii živnosťáku. Po zpracování dostanete osvědčení o registraci a DIČ - vaše nové daňové číslo, které budete používat na fakturách a při jednání s úřady.
Mimochodem, víte, že pokud váš obrat překročí milion korun za rok, musíte se k DPH přihlásit povinně? A jestli plánujete jezdit autem pro firmu, připravte se i na silniční daň.
Pozor na dodržení všech termínů - pokuty za pozdní registraci nejsou zrovna malé, můžou vyšplhat až na půl milionu. To by byla zbytečná komplikace na začátku podnikání, že?
Pak už jen vedete evidenci - buď daňovou, nebo účetnictví, podle toho, jak velké vaše podnikání bude. A všechny doklady si pečlivě schovávejte, minimálně 10 let se můžou hodit. Berňák se občas rád přijde podívat, jak si vedete.
Přihlášení k sociálnímu a zdravotnímu pojištění
Tak jste se konečně rozhodli začít podnikat? Skvělé! Pojďme si projít, co vás čeká ohledně pojištění, ať v tom máte jasno.
Nejdůležitější je nepromeškat těch prvních 8 dní od chvíle, kdy získáte živnosťák. Během nich musíte dát vědět sociálce a zdravotní pojišťovně, že začínáte podnikat. Zní to jako byrokracie, ale dneska už to není žádná věda.
Na sociálku stačí zajít s občankou a živnosťákem - klidně to můžete poslat i přes datovku, jestli ji máte. Pro rok 2024 budete platit minimálně 2.944 Kč měsíčně. Jasně, není to málo, ale myslete na to, že je to investice do vašeho důchodu.
U zdravotní pojišťovny je to podobné - zase těch osm dní, tentokrát na to, abyste jim donesli kopii živnosťáku a vyplnili jejich formulář. Minimálka je 2.722 Kč měsíčně a platí se do osmého dne následujícího měsíce.
Máte k tomu ještě normální zaměstnání? To je super zpráva! Pokud v něm vyděláváte aspoň minimální mzdu, nemusíte jako OSVČ platit minimální zálohy na zdravotní. U sociálního pojištění je to podobné - platíte, jen pokud sami chcete.
Speciální situace nastává, když třeba studujete, jste na rodičovské nebo máte důchod. To je vaše podnikání vedlejší činností a podmínky jsou mnohem mírnější. První rok dokonce nemusíte na sociální platit vůbec nic.
Na konci roku přijde čas na papírování - musíte odevzdat přehledy o příjmech a výdajích. Podle nich se pak spočítá, jestli máte něco doplatit nebo vám dokonce něco vrátí. Jen nezapomeňte, že na doplatek máte jen 8 dní!
Zní to složitě? Nebojte, na úřadech vám rádi poradí. A když si nejste něčím jistí, radši se zeptejte. Vždycky je lepší předejít problémům, než pak řešit pokuty.
Založení podnikatelského účtu v bance
Pro každého začínajícího podnikatele je zřízení podnikatelského účtu naprosto klíčový krok. Jen si to představte - konečně máte v ruce živnosťák a teď potřebujete místo, kam budou chodit vaše první vydělané peníze. Je to jako když si stavíte dům - bez pořádných základů to prostě nejde.
Co budete potřebovat? Je to vlastně docela jednoduché. Stačí si připravit živnosťák nebo výpis z rejstříku, občanku a třeba řidičák jako druhý doklad. Nic složitého, že? Některé banky si řeknou ještě o IČO nebo DIČ, ale to už máte stejně vyřízené.
Dneska už nemusíte trávit hodiny na pobočce. Spoustu věcí vyřídíte i v pyžamu z gauče - banky totiž nabízejí založení účtu online. Stačí videohovor nebo bankovní identita a je to. Jasně, můžete zajít i na pobočku, kde vám se vším pomůžou, ale kdo má v dnešní době čas někam chodit, že?
A na co si dát pozor při výběru banky? Koukněte hlavně na poplatky. Některé banky lákají na první měsíce zdarma - super pro rozjezd podnikání! Důležité je taky pořádné internetové bankovnictví - nikdo nechce trávit hodiny překlikáváním mezi obrazovkami. A když se dá propojit s účetnictvím? Ještě lépe!

K účtu většinou dostanete i platební kartu - bez ní se dneska už nikdo neobejde. A jestli plánujete obchodovat se zahraničím, mrkněte na účty v cizích měnách. Může se to zatraceně hodit!
Nezapomeňte pak číslo účtu nahlásit, kam je potřeba. Finanční úřad ho bude chtít určitě, a pokud máte zaměstnance, tak i sociálka a zdravotní pojišťovna. A rada nad zlato? Nemíchejte osobní a podnikatelské finance - ušetříte si spoustu starostí při účtování a případných kontrolách.
Evidenční povinnosti začínajícího podnikatele
Tak už máte živnosťák v kapse a co teď? Během prvního měsíce musíte zaběhnout na finančák a přihlásit se k dani z příjmů. Není to nic složitého - stačí vyplnit jednotný registrační formulář a za pár dní vám přijde DIČ.
Nesmíte zapomenout ani na sociálku a zdravotku. Na správě sociálního zabezpečení se nahlásíte jako OSVČ a začnete platit důchodové pojištění. To samé platí u vaší zdravotní pojišťovny - tam musíte poslat první platbu nejpozději do osmého dne měsíce následujícího po startu podnikání.
Co se týče papírování, většině začínajících podnikatelů stačí vést daňovou evidenci. Prostě si zapisujete, co jste vydělali a utratili, jaký máte majetek a dluhy. Všechny účtenky a faktury si schovávejte minimálně tři roky - nikdy nevíte, kdy je budete potřebovat.
Plánujete zaměstnávat lidi? Pak se musíte přihlásit jako zaměstnavatel na sociálce a pojišťovnách. Nezapomeňte taky na povinné pojištění pro případ, že by se vašim zaměstnancům něco stalo.
Když váš byznys začne pěkně šlapat a obrat překročí milion za rok, budete se muset registrovat k DPH. Můžete to udělat i dobrovolně dřív, pokud by vám to dávalo smysl kvůli obchodním partnerům.
Pro vlastní klid si zaveďte pořádek v dokladech hned od začátku. Založte si složky na faktury, účtenky a výpisy. Dneska už existuje spousta šikovných aplikací, které vám s tím pomůžou - ušetříte si čas a nebudete se topit v papírech.
Máte kamenný obchod nebo provozovnu? Nezapomeňte ji řádně označit. Na dveře patří vaše jméno, IČO a kdo je za krám zodpovědný. A když potřebujete na chvíli zavřít, dejte to jasně vědět i s informací, kdy se vrátíte.
Publikováno: 29. 06. 2025
Kategorie: podnikání